۳۰ هزار حق‌التدریسی درون انتظار استخدام بدون آزمون

جهت ورود بـه صفحه اصلی استخدام مربیـان نـهضت سوادآموزی اینجا کلیک نمایید

جهت ورود بـه صفحه اصلی  استخدام مربیـان حق التدریس اینجا کلیک نمایید

خبر 18 تیر 96: استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت درون انتظار موافقت نمایندگان (منبع: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت خبرگزاری ایلنا)
ایلنا از یک تصمـیم سرنوشت‌ساز گزارش مـی‌دهد؛
۲۹ فروردین ماه امسال، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش بـه تصویب مجلس رسید، اکنون درون صورت موافقت نمایندگان با جزئیـات این طرح، دولت مکلّف مـی‌شود؛ حداکثر ظرف مدت یک‌سال، کلیـه نیروهای حق‌التدریسی مشمول این قانون و همچنین معلمان حق‌التدریسی و آموزش یـاران نـهضت سواد آموزی را بعد از گذراندن دوره های آموزشی، بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدامـی، بـه استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد.حال سوال این هست که اگر این تعداد استخدام شده و به دوره دبستان بروند، تکلیف دوره پیش‌دبستان چه خواهد شد؟ و سوال دیگر اینکه، آیـا این طرح مغایرتی با عدالت استخدامـی ندارد؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس دو مصوبه مجلس شورای اسلامـی؛ یکی درون مجلس نـهم و سال 94 و دیگری درون مجلس دهم و سال 95، مقرر شد تعدادی از نیروها مثل “پیش دبستانی‌ها” و بخشی از “خرید خدمتی‌ها” کـه به انحای مختلف مرتبط با آموزش و پرورش اما بلاتکلیف بودند، تعیین‌تکلیف شوند. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت بر همـین اساس ابتدا درون سال 94، قانون، دولت را مکلّف کرد کـه تعدادی از این افراد را بـه شکل حق‌التدریس مشغول بـه خدمت کنند، اما از سال 94 که تا 95 نیز عده‌ای از همان معترضان قبلی اعلام د کـه آموزش و پرورش آنـها را بـه دلایلی از جمله غیرمرتبط‌بودن، مشغول بـه خدمت نکرده است. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت این اعتراض حالا منجر بـه تصویب یک فوریت قانون درون مجلس شورای اسلامـی شده است.

بر همـین اساس ۲۹ فروردین ماه امسال، یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش بـه تصویب مجلس رسید. اکنون درون صورت موافقت نمایندگان با جزئیـات این طرح، دولت مکلّف مـی‌شود؛ حداکثر ظرف مدت یک‌سال، کلیـه نیروهای حق‌التدریسی مشمول این قانون و همچنین معلمان حق‌التدریسی و آموزش یـاران نـهضت سواد آموزی را بعد از گذراندن دوره های آموزشی، بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدامـی، بـه استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد.

براساس اعلام آموزش و پرورش شمار مشمولان تبصره ماده ۱۷، (ماده ای کـه بر جذب حق التدریسی‌ها تاکید دارد) بالغ بر ۴۰ هزار نفر نیرش دبستانی بود کـه از این تعداد ۲۲ هزار نفر قبلاً بـه صورت حق‌التدریس جذب شدند، حالا با توجه بـه طرح یک فوریتی مجلس، این افراد حتما بدون هیچ آزمونی استخدام شوند.

تاکید مجلسی‌ها بر استخدام حق التدریسی‌ها درون آموزش و پرورش
“مکفی نبودن حقوق” و “نبود امنیت شغلی” از دغدغه‌های حق‌التدریسی‌ها

محمد بیرانوندی؛ نماینده مردم خرم آباد و عضو کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامـی با اشاره بـه اعتراض برخی حق‌التدریسی‌ها مـی‌گوید: «این اعتراض موجب شده هست که مجلس اصلاحیـه‌ای بر مصوبه سال ۹۴ بزند که تا بر اساس آن دولت، نیروهای جامانده‌ و غیرمرتبط‌ها را نیز مشغول بـه خدمت کند. مجددا اما اواخر سال قبل متوجه شدیم کـه هر ۲ گروه با وجود اینکه مشغول بـه خدمت شده‌اند، اما همچنان دچار دغدغه‌های شغلی هستند.»

عضو کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مکفی نبودن حقوق و نبود امنیت و تضمـین شغلی را از جمله مـهم‌ترین دغدغه‌های این افراد برشمرد و مـی‌گوید: «وقتی چنین معلمـی با این شرایط و در نگرانی محض درون مدرسه‌ای تدریس مـی‌کند کـه یک معلم دیگر با اطمـینان خاطر مشغول بـه کار هست و حقوقش ثابت، کافی و نسبتا چشمگیر دارد و از پایداری شغلی برخوردار است، قطعاً نظام آموزش لطمـه خواهد دید.»

وی ادامـه مـی‌دهد: «بر همـین اساس بنده طرحی نوشتم کـه نوع استخدام این افراد تعیین تکلیف و ساماندهی شود. درون پی آن آموزش و پرورش مقاومت‌هایی دارد و معتقد است؛ استخدام این نفرات متناسب با نیـاز آن‌ها نباشد، کـه البته ما درون پاسخ تاکید کرده‌ایم کـه افراد مورد بحث هم اکنون درون آموزش و پرورش مشغول بـه کار هستند.»

گذراندن دوره آموزشی بـه جای برگزار آزمونِ استخدامـی
34 که تا 35 هزار حق التدریسی درون انتظار استخدام

بیرانوندی درون تشریح طرح استخدام حق التدریسی‌ها مـی‌گوید: «طرحی کـه نوشته شده درون واقع مکملی هست بر‌‌ همان ۲ قانون قبلی سالهای ۹۴ و ۹۵ و در آن عنوان کرده‌ایم کـه نیـازی بـه آزمون استخدامـی به منظور این افراد نیست. با این حال از آنجا کـه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیـان تاکید دارد کـه معلمان حتما از صلاحیت حرفه‌ای بهره‌مند باشند، ما نیز به منظور اینکه استخدام شوندگان، مـهارت کافی داشته باشند، اعلام کردیم کـه نیـاز بـه یک دوره آموزشی دارند که تا از این مـهارت‌ها برخوردار شوند.»

وی با اشاره بـه اینکه تعداد این افراد چیزی حدود ۳۴۰۰۰ که تا ۳۵۰۰۰ نفر است، درباره نقطه نظرات سازمان اداری و استخدامـی درمورد این طرح مـی‌گوید: «سازمان اداری و استخدامـی بـه جد مخالف این طرح بوده و صراحتاً اعلام کرده هست که بـه این اندازه، ردیف جذب و استخدام ندارد؛ با این حال اما ما همچنان به منظور تعیین تلکیف این افراد درون حال تلاش هستیم.»

رییس سازمان نـهضت سوادآموزی:
آموزش دهنده تجمـیعی فردی هست که حداقل ۵ سوادآموز داشته باشد

این طرح درون حالی از سوی مجلسی‌ها با قوت پیگیری مـی‌شود و در صدد اجرایی آن هستند کـه آموزش و پرورش بـه شدت با استخدام بدون آزمون مخالف است. چرا کـه معتقدند حتما بتوان یک انتخاب اصلح بر اساس صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای صورت بگیرد. علی باقرزاده؛ رئیس سازمان نـهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش، درباره اختلاف مـیان آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامـی بر سر موضوع استخدام بدون آزمونِ نیروهای حق التدریس بـه خبرنگار ایلنا، مـی‌گوید: «از سال ۹۰ بـه بعد سیـاستِ برون‌سپاری بـه موسسات غیردولتی را بـه کار گرفتیم و تعهدی نیز به منظور تبدیل وضعیت استخدام نداده و مکرراً اعلام کردیم کـه هیچ فردی از این طریق استخدام نخواهد شد.»

وی درون ادامـه بـه تصویب قانونِ اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ درون شـهریور سال گذشته درون مجلس شورای اسلامـی اشاره و مـی‌افزاید: «بر اساس این قانون چهار گروه؛ یعنی مربیـان پیش دبستانی، حق‌التدریس‌های غیرمستمر، نیروهای خرید خدمات و آموزش دهنده‌های تجمـیعی، صراحتاً شامل تبدیل وضعیت شدند.

رئیس سازمان نـهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش با اذعان بـه اینکه این افراد درون طول مدت همکاری با آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و اکنون تبدیل وضعیت، قانوناً حق آن‌ها محسوب مـی‌شود، اضافه مـی‌کند: «با تصویب این قانون درون بین این ۴ گروه، «آموزش دهنده تجمـیعی» درون آیین‌نامـه‌های ما تعریفی نداشت و برداشت ما این بود کـه تجمـیعی یعنی هر نوع آموزشِ غیر از فرد بـه فرد. »

او اظهار مـی‌کند: «ما یک سری آموزش داریم کـه به آن آموزش «فرد بـه فرد» اطلاق مـی‌شود؛ بـه این معنی کـه یک آموزش دهنده و یک سوادآموز درون یک دورهٔ مشخص با هم فعالیت مـی‌کنند. درون مقابل هر فردی بیش از یک نفر را تحت پوشش آموزش داشته باشد، دیگر جنبه فرد بـه فرد نداشته و بزعم ما عنوانش آموزشِ گروهی یـا کلاسی هست که مجلس از آن بـه عنوان آموزش تجمـیعی یـاد کرده است.»

باقرزاده مـی‌افزاید: «در جلسات متعدد این توافق حاصل شد کـه اگری ۵ سوادآموز درون یک سال و یک دورهٔ آموزشی داشته است، مـی‌توانیم عنوان «آموزش دهنده تجمـیعی» را بـه او اطلاق کنیم. با این وصف مجموع افرادی کـه آموزش‌دهنده تجمـیعی بـه شمار مـی‌رفتند، تعدادشان قابل توجه بود و با توجه بـه بازه‌ای کـه قانون تعیین کرده (سال ۷۹ که تا پایـان ۹۱) چیزی حدود ۳۶۰۰۰ تا۳۷۰۰۰ نفر آموزش دهندهٔ بالای ۵ نفر سوادآموز داشتیم. استخدام این تعداد واقعاً به منظور وزارت آموزش و پرورش مقدور نبود و بعضاً شاید نیـازی هم دیگر بـه آن‌ها نبود.»

وی مـی‌گوید: «اما هفته گذشته درون جلسات کمـیسیون و کمـیته آموزش و پرورش به منظور ساماندهی و تعیین برخی مولفه‌ها از جمله توجه بـه سابقه همکاری مورد بررسی قرار گرفت، بـه این معنی کـه مثلاً آموزش دهنده تجمـیعی فردی هست که حداقل ۵ سوادآموز داشته و ۲ سال یـا ۳ سال یـا بیشتر، با آموزش و پرورش و یـا سواد آموزی همکاری کرده است. درون نـهایت براساس طرح اعضای محترم کمـیسیون آموزش مجلس شورای اسلامـی، آموزش و پرورش نیز همـین ۵ نفر را پذیرفته و بصورت مکتوب بـه کمـیته آموزش و پرورش ارائه کرده است. با این وجود حتما ببینیم کمـیسیون بـه چه جمع بندی خواهد رسید و در صحن علنی چه چیز تصویب خواه شد.»

باقرزاده مـی‌افزاید: «ممکن است؛ حتی برخی از جمع بندی‌های کمـیسیون نیز درون صحن علنی، با توجه بـه پیشنـهاداتی کـه دیگر نمایندگان محترم مـی‌دهند و بحث و گفت‌و‌گوهایی کـه صورت مـی‌گیرد، مورد اصلاح قرار بگیرد، لذا ما منتظر هستیم کـه سرانجام چه چیز را تصویب مـی‌کنند که تا متعاقباً به منظور اجرای آن برنامـه‌ریزی‌ها را درون آموزش و پرورش انجام دهیم.»

برای حق التدریسی‌ها حتما آزمون برگزار شود
باید انتخاب اصلح بر اساس صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای صورت گیرد

رئیس سازمان نـهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش ادامـه مـی‌دهد: «اینکه به منظور تبدیل وضعیت و استخدام این افراد آزمون گرفته بشود یـا خیر، از جمله مباحثی هست که مطرح شده است. نمایندگان محترم هر کدام، یک رای و عقیده‌ای داشتند، اما ما درون آموزش و پرورش بر این نظر هستیم کـه باید آزمون برگزار شود کـه بتوان یک انتخاب اصلح بر اساس صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای صورت بگیرد. با این وجود ما ملزم بـه اجرای هرآنچه کـه مجلس مصوب کند خواهیم بود، اما بر اساس قانون این استخدام چه با آزمون و چه بدون آزمون انجام بشود، افراد حتما حتماً یک دوره کوتاه مدت بدو استخدام را طی کنند.»

او درون پاسخ بـه این سوال کـه از این افراد کـه شامل این قانون مـی‌شوند، چه تعداد مربوط بـه نـهضت سواد آموزی هستند؟ مـی‌گوید: «اگر ملاک ۵ نفر سوادآموز با ۲ سال سابقه باشد، یک عددی مـی‌شود و اگر ۵ سواد آموز با ۳ سال سابقه، یک عدد دیگر! از آنجا کـه نمـی‌دانم معیـار چیست، نمـی‌توانم رقم قطعی اعلام کنم. با این حال اگر ۵ نفر و ۲ سال سابقه را مبنا بگذاریم، معلمان نـهضت حدودا ۱۵ هزار و اگر ۵ نفر با ۳ سال سابقه را ملاک قرار دهیم، این تعداد که تا حدود ۷ هزار نفر کاهش خواهد یـافت.»

مربیـان پیش دبستانی چرا از آزمون فرار مـی‌کنند؟
سازمان امور اداری و استخدامـی حتما اعلام نظر کند نـه آموزش و پرورش

در همـین رابطه اما رییس مرکز برنامـه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش تاکید مـی‌کند کـه مربیـان پیش دبستانی حتما حتما در آزمون استخدامـی شرکت کنند. او مـی‌گوید: «این‌ها حتما بیـایند و در آزمون استخدامـی شرکت کنند؛ چرا از آزمون فرار مـی‌کنند؟ این‌ها بر عدم شرکت درون آزمون اصرار دارند. ما بـه ازای هر یکسال تجربه، ۵ امتیـاز اضافه مـی‌کنیم. این نیرو‌ها بیـایند و در آزمون شرکت کنند و از این امتیـازات طبق همـین قاعده بهره‌مند شوند.»

چهاربند اما درون تازه‌ترین اظهار نظر خود، با اشاره بـه بررسی طرح استخدام نیروهای حق التدریس درون آموزش و پرورش بـه خبرنگار ایلنا، مـی‌گوید: «از آنجا کـه این موضوع درون کمـیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامـی درون حال بررسی است، که تا زمان حصول نتیجه نمـی‌توان اظهار نظر متقنی داشت و ضروری هست که که تا پایـان بررسی و بحث‌های کار‌شناسی درون کمـیسیون، منتظر ماند.»

وی ادامـه مـی‌دهد: «در چنین مواردی، نماینده دولت، سازمان اداری و استخدامـی بوده و هرگونـه اظهار نظر درون حوزه اختیـارات و وظایف این سازمان است. درون این بین اگر خودِ دستگاه؛ یعنی آموزش و پرورش، اعلام نظر کند، درون واقع خارج از چارچوب و فاقد وجاهت است.»

چهاربند مـی‌دهد: «با این وجود درون صورتی‌که آموزش و پرورش نظراتی هم داشته باشد کـه قطعاً داشته‌ایم، آن را بـه سازمان اداری استخدامـی ارائه کرده‌ایم و نماینده سازمان نیز درون کمـیسیون آموزش و تحقیقات، دراین باره جمع بندی نـهایی را انجام خواهد داد.لذا به منظور اجتناب از دوگانگی، ترجیح ما این هست که اظهار نظری فعلاً نداشته باشیم که تا موضوع از طرف خود سازمان اداری استخدامـی پیگیری شود، اگر هم قرار است، اظهار نظر رسمـی درون این باره هم از سوی دولت صورت بگیرد، سازمان اداری و استخدامـی این کار را انجام بدهد.»

سوال مـهم اما این هست که اگر این تعداد استخدام شده و به دوره دبستان بروند، تکلیف دوره پیش‌دبستان چه خواهد شد؟ سوال دیگر اینکه؛ آیـا این طرح مغایرتی با عدالت استخدامـی ندارد؟! هر ساله انبوه متقاضیـان استخدام درون دستگاه‌های دولتی از جمله همـین وزارت آموزش و پرورش، توانمندی‌ها و بخت خود را درون آزمون استخدامـی بـه بوته آزمایش مـی‌گذارند و اینکه اینک چند ده هزار نفر بدون‌ آزمون، استخدام شوند، بـه نظر دور از عدالت مـی‌رسد! از طرفی دیگر افرادی کـه به صورت حق‌التدریس درون سال‌های آتی جذب خواهند شد، اگر درخواست و ادعای استخدام داشته باشند، تکلیف چه مـی‌شود؟ البته درون اولویت بودن معلمان حق التدریسی‌، بری پوشیده نیست، اما حالا کـه با وعده مجلسی‌ها چندین هزار نفر درون انتظار نشسته‌اند و چشم بـه استخدام قطعی دوخته اند، حتما هر چه سریعتر بـه وضعیت این افراد رسیدگی شود.

وزارت آموزش و پرورش

منبع: خبرگزاری ایلنا




[استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت درون انتظار ... سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع: کارمند شش (احمدی) | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 04:53:00 +0000